سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکات مهم برای از بین بردن طعم سوختگی غذا

نکات مهم برای از بین بردن طعم سوختگی غذا

نکات مهم برای از بین بردن طعم سوختگی غذا : برخی از افراد نسبت به سایرین نسبت به مواد غذایی سوخته حساس تر هستند، در حالی که برخی دیگر از خوردن غذای سوخته لذت می برند.

دسته اول به غذایی که بوی سوختگی می دهد دست نمی زنند و غذا را دور می اندازند و دوباره از اول می پزند، اما راه هایی برای از بین بردن طعم سوختگی غذا وجود دارد و مجبور نیستیم غذای سوخته را دور بریزیم. در اینجا راهکارهایی برای از بین بردن طعم سوزاندن غذا آورده شده است و در پایان نکاتی را برای جلوگیری از سوختن غذا ارائه می کنیم.

نکات مهم برای از بین بردن طعم سوختگی غذا

نکات مهم برای از بین بردن طعم سوختگی غذا

معمولا سوپ ها، سس ها و غذاهای مایع فقط در ته ظرف می سوزند، زیرا در این قسمت حرارت بیشتری وجود دارد. اما اگر گوشت یا سبزیجات را سرخ یا کبابی کنید قسمت روی آن می سوزد.

اگر در حین پخت متوجه شدید که سوپ، سس یا تکه های گوشت سوخته است، فوراً پخت را متوقف کنید و از روش های زیر استفاده کنید.

1. غذا را به ظرف جدید منتقل کنید

یکی از مشکلات اصلی غذای سوخته، ظرف غذای سوخته است، زیرا ظرف بوی سوختگی را حفظ می کند و بر طعم و بوی نامطبوع سوختگی می افزاید. بنابراین باید غذا را از ظرف سوخته خارج کرده و به ظرف تمیز منتقل کنید.

هرگز هنگام انتقال غذا ته ظرف را تکان ندهید زیرا طعم سوختگی را پخش می کند و بقیه غذا را خراب می کند. غذا را از روی ظرف بردارید و با احتیاط به ظرف جدید منتقل کنید. سپس ظرف سوخته را با ترفندهای مناسب بشویید.

نکات مهم برای از بین بردن طعم سوختگی غذا

2. جداسازی قسمت‌های سوخته

اگر غذای شما جامد است می توانید از این روش استفاده کنید. قسمت های سوخته را با چاقوی تیز جدا کنید. اگر هنوز برای تغییر رنگ و بافت غذا باید حرارت داده شود، دوباره آن را در فر یا قابلمه قرار دهید. فقط این بار مراقب باشید که شعله زیر غذا را به موقع خاموش کنید یا از فر خارج کنید تا دوباره نسوزد.

3. استفاده از سیب زمینی

اگر سیب زمینی جزء رژیم غذایی شما نیست، استفاده از آن روشی عالی برای از بین بردن طعم سوختگی غذا است، زیرا سیب زمینی طعم و بوی سوختگی را جذب می کند.

سیب زمینی ها را پوست گرفته و آب آن را بگیرید. غذا را به مدت 45 دقیقه روی شعله ملایم قرار دهید تا طعم سیب زمینی ها سوخته شود از سیب زمینی فقط برای جذب طعم و بوی سوختگی استفاده کنید و پس از اتمام آن را دور بیندازید.

همچنین می توانید پس از انتقال قسمت سالم غذا به ظرف جدید، سیب زمینی خام را نیز اضافه کنید غذا را حدود 15 دقیقه کنار بگذارید و سپس سیب زمینی ها را بردارید.

بیشتر بخوانید" چگونه میوه و سبزیجات تازه را تشخیص بدیم؟

نکات مهم برای از بین بردن طعم سوختگی غذا

 

4. استفاده از مواد غذایی برای از بین بردن طعم سوختگی غذا

طعم و بوی سوختگی نسبت به سایر بوها و طعم‌های غذا قوی‌تر است، اما می‌توانید این طعم و بو را با غذاهای دیگر بپوشانید.

البته استفاده از این روش به غذایی که طبخ می کنید بستگی دارد و آزمون و خطا نیز نقش مهمی دارد. بسیاری از مردم فکر می کنند که در این شرایط سرکه یک گزینه عالی است، برخی از آنها از آب سیب استفاده می کنند.

از ادویه های سنتی نیز می توان استفاده کرد، اما توجه داشته باشید که افزودن فلفل قرمز یا سرکه به برخی غذاها عملی نیست بنابراین برای هر غذا باید از مواد مختلفی استفاده کنید.

در کل باید بین طعم ها در غذا تعادل ایجاد کنید مواد دیگری که می توانند به از بین بردن طعم سوزش غذا کمک کنند عبارتند از:

آب‌لیمو
گوجه‌فرنگی
پیاز
شکر

البته نباید زیاده روی کرد. ممکن است لازم باشد مقداری چربی به غذای خود اضافه کنید تا طعم نهایی غذا بهتر شود، مانند مخلوط شیر و خامه یا خامه نارگیل.

اگر جوانه های سوخته دارید آن ها را در ظرف جدیدی بریزید و مقدار زیادی سرکه شری روی آن ها بریزید. اسیدی‌بودن  سرکه طعم تلخ سوختگی را از بین می برد و بافت نرم و مرطوب جوانه ها را بهبود می بخشد.

نکات مهم برای از بین بردن طعم سوختگی غذا

5. رفع مشکل سوختگی کیک

صبر کنید تا کیک به اندازه کافی خنک شود. اگر روی کیک سوخته است قسمت های سوخته را رنده کنید یا با چاقوی دندانه دار لایه سوخته را جدا کنید.

اگر ته کیک سوخت، آن را برگردانید و لایه سوخته کیک را با چاقوی دندانه دار جدا کنید. باید لبه تیز چاقو ته کیک را بکشید تا تکه های سوخته جدا شوند. این کار را تا زمانی که یک لایه قهوه ای ظاهر شود ادامه دهید.

برای نان تست که کمی سوخته است نیز از روش اصلاح استفاده می شود.

6. بوی سوختگی سوپ، سس یا کاری را از بین ببرید

اگرچه هیچ راهی برای از بین بردن کامل اثرات سوختگی وجود ندارد اما چند کار ساده وجود دارد که می توانید برای صرفه جویی در غذای خود انجام دهید. تابه را از روی حرارت بردارید و کف تابه را در آب فرو کنید تا از سوختن بیشتر غذا جلوگیری شود.شما همچنین میتوانید با کلیک 11 روش برای تمیز کردن قابلمه سوخته به روش های ساده این مقاله را هم بخوانید.

اگر ته ظرف سس یا سوپ کمی سوخت، ابتدا باید ظرف را عوض کنید. قسمت های سالم سس را با احتیاط به ظرف دیگری منتقل کنید. مراقب باشید قسمت های سوخته خراشیده نشود. برای از بین بردن بوی غذای سوخته موارد زیر را انجام دهید:

یک سیب زمینی خام پوست کنده را به محتویات قابلمه اضافه کنید. درب ماهیتابه را بگذارید و 10 دقیقه صبر کنید. سپس سیب زمینی ها را بردارید و سس را دوباره گرم کنید.

بوی سوختگی

برای سس گوجه فرنگی یک قاشق چایخوری کره بادام زمینی خانگی یا صنعتی یا کره معمولی اضافه کنید کره بدون تغییر طعم اصلی سس به پنهان کردن طعم سوختن کمک می کند.

می توانید کمی شیر، ماست یا شیر نارگیل اضافه کنید. این مواد همچنین توانایی شگفت انگیزی در پنهان کردن بوی سوختگی دارند. بسته به طعم سوپ می توانید چند قاشق غذاخوری شیر یا ماست یا شیر نارگیل اضافه کنید تا بوی سوختگی از بین برود. البته این مایعات سفید رنگ سوپ یا سس را تغییر می دهند و در استفاده از این روش باید مراقب باشید.

اگر سس شیرین درست می کنید، استفاده از شکر گزینه خوبی است. با اضافه کردن نصف قاشق چایخوری شروع کنید و در صورت لزوم مقدار شکر را افزایش دهید تا بوی سوختگی از بین برود.
در سس های گوجه فرنگی می توانید گوجه های بیشتری به سس اضافه کنید و سپس سس را روی شعله ملایم تا متوسط ??قرار دهید تا دوباره غلیظ شود.

بوی سوختگی

7. بوی سوختگی برنج را از بین ببرید

ته‌دیگ برنج سریعتر از سایر قسمت ها می سوزد یکی از دلایل رایج این مشکل کمبود آب کافی است. پلو پز حتی بعد از تبخیر تمام آب خاموش نمی شود و به پختن ادامه می دهد و باعث سوختن برنج می شود.

برنج را از روی حرارت بردارید و به ظرف دیگری منتقل کنید. مراقب باشید دانه های برنج سوخته را جابجا نکنید حتی آنهایی که کمی سوخته اند. یک تا دو قاشق غذاخوری شیر روی برنج بپاشید و یک تکه نان تست را روی آن قرار دهید. در ظرفی بریزید و بگذارید 4 تا 10 دقیقه بماند. اگر برنج هنوز خام بود، آن را با شعله ملایم بپزید درست قبل از سرو، نان را بردارید و برنج را سرو کنید.

8. طعم سوزش گوشت و مرغ را از بین ببرید

اگر گوشت کبابی کمی سوخت، می توانید یک تکه نان سفید را در ظرف گوشت قرار دهید. نان را مستقیماً روی گوشت کبابی قرار دهید و در تابه را ببندید و 10 دقیقه صبر کنید. نان طعم و بوی سوختگی را جذب می کند. همچنین می توانید یک قاشق چای خوری کره بادام زمینی را به مایع غذا اضافه کنید.

اگر مرغ سوخته است می توانید یک قاشق یا بیشتر دارچین به آب مرغ اضافه کنید. دارچین به خنثی کردن طعم سوختگی کمک می کند. سرکه برای مخفی کردن طعم سوختگی نیز مفید است.

بوی سوختگی غذا

9. استفاده از غذاها و سس‌های سوخته

اگر نمی توانید طعم سوزاندن سس یا غذای سوخته را از بین ببرید، می توانید از آن در غذاهای دیگر استفاده کنید.

در بعضی از غذاها سوزاندن مواد بخشی از فرایند پخت است. سوزاندن مواد موجب می‌شود این غذاها خاص و متفاوت باشند. مثلا بعضی غذاهای مکزیکی یا «کازان‌دیبی» (kazandibi) که نوعی پودینگ شیر ترکی است. در غذاهای ایرانی هم می‌توان به میرزاقاسمی یا پلوی دودی اشاره کرد. این غذاها معمولا بوی دود و زغال می‌دهند و شما را یاد آشپزی روی زغال می‌اندازند، ولی مزه سوختگی مشخصی ندارند.

اگر غذایی که می توانید در آن غذای سوخته خود را بخورید نمی دانید می توانید طرز فکر خود را تغییر دهید یعنی بپذیرید که طعم دیگری را می چشید و با طعم «دودی» به آن نگاه کنید. بپذیرید که این بار غذای شما مثل همیشه نیست و سعی کنید از تغییر طعم لذت ببرید.

بوی سوختگی غذا

نکاتی برای جلوگیری از سوختن غذا

1. از سوختن کیک خودداری کنید

از دماسنج فر استفاده کنید. دماسنج فر ابزار ارزانی است که دمای دقیق داخل فر را نشان می‌دهد و از بالارفتن بیش‌ازحد دمای فر جلوگیری می‌کند.

وقتی دستور جدیدی را اجرا می‌کنید، همیشه نزدیک فر بمانید.
5 تا 10 دقیقه پیش از زمان پخت گفته‌شده در دستور، کیک را بررسی کنید.
مدل‌های مختلف دماسنج فر را ببینید

بوی سوختگی غذا

2. جلوگیری از سوختن سوپ، سس یا کاری

اگر سوپ را با دمای بالا بپزید یا سوپ غلیظ را برای مدت طولانی هم نزنید به راحتی می سوزد.

از یک قابلمه ضخیم برای پختن سوپ و سس استفاده کنید. اگر ظرف شما ضخیم نیست می توانید زیر آن شعله قرار دهید.
سس ها یا سوپ های غلیظ را همیشه با شعله ملایم بپزید.

قابلمه را برای مدت طولانی نگذارید. اگر سرتان شلوغ است تایمر را تنظیم کنید یا حتی اگر برای مدتی از آشپزخانه خارج شدید، شعله را خاموش یا خاموش کنید، زیرا احتمال اینکه غذای روی اجاق گاز را فراموش کنید بیشتر است.
در صورت نیاز هنگام پخت کمی آب اضافه کنید.

3. تمیز کردن فر

گاهی تمیز کردن فر عامل ایجاد طعم و بوی غذای سوخته است اگر بقایای مواد غذایی در فر را تمیز نکنید در استفاده های بعدی از فر سفت شده و می سوزند و دود تولید می کنند. برای جلوگیری از دود، تمیز کردن فر را به تاخیر نیندازید. آن را خاموش کنید و وقتی خنک شد آن را کاملا تمیز کنید.

نظر شما چیه؟

بسته به غذایی که سوخته می توانید از روش های بالا استفاده کنید مثلا ظرف غذا را عوض کنید و قسمت های سوخته آن را بردارید و از مواد افزودنی غذا برای از بین بردن طعم سوختگی غذا استفاده کنید.

سوزاندن غذا اتفاق رایجی است و اگر آشپزی کرده باشید، حتما بارها با این مشکل مواجه شده‌اید. خوشحال می‌شویم که در بخش «ارسال دیدگاه» تجربه‌ها و راه‌حل‌هایتان را برای ما بنویسید.