سفارش تبلیغ
صبا ویژن

میوه ها و سبزیجات مفید در روزهای کرونایی

میوه ها و سبزیجات مفید در روزهای کرونایی

میوه ها و سبزیجات مفید در روزهای کرونایی : حالا که هیچ درمان قطعی برای بیماری کرونا وجود ندارد ، ما چاره ای جز جلوگیری از این ویروس نداریم و در این شرایط تقویت سیستم ایمنی یکی از مهمترین راههای پیشگیری از بیماری کرونا است ، بنابراین خوردن غذاهای تقویت کننده و جلوگیری از غذاهای مضر و ناتوان کننده ایمنی بیش از هر زمان دیگری مهم است.

در حال حاضر ، تنها راه پیشگیری از بیماری کرونا رعایت فاصله اجتماعی ، استفاده از ماسک و شستن مرتب دستان خود با آب و صابون به مدت 20 ثانیه و رعایت اصول تغذیه مناسب است.

میوه ها و سبزیجات مفید در روزهای کرونایی

سیستم ایمنی بدن را با رژیم غذایی تقویت کنید

به گفته کارشناسان دفتر بهبود تغذیه در وزارت بهداشت با تغذیه مناسب و تقویت سیستم ایمنی بدن می توان از این ویروس خطرناک پیشگیری کرد و تغذیه مناسب به معنای مصرف مواد غذایی گران قیمت نیست و توصیه های کارشناسان تغذیه دفتر بهبود در وزارت ما هزینه بهداشت را می پردازیم.

از پروتئین و ریز مغذی ها به اندازه کافی برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود استفاده کنید. بهترین منبع پروتئین ارزان تر ، حبوبات است که همراه با غلات دارای ارزش غذایی گوشت است.

در رژیم روزانه خود از جوانه گندم ، ماش و شبدر استفاده کنید. این جوانه ها سرشار از پروتئین ، آهن و ویتامین های گروه B هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می کنند.

میوه ها و سبزیجات مفید در روزهای کرونایی

آیا باید در طول بیماری کرونا مکمل مصرف کنیم یا نه؟

برای جلوگیری از بیماری کرونا خودسرانه از مکمل های مولتی ویتامین استفاده نکنید. به جای مصرف مولتی ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن ، سبزیجات و میوه های فصلی را امتحان کنید. مصرف روزانه حداقل 5 واحد سبزیجات و میوه ها (2 میوه و 3 وعده سبزیجات) ویتامین C مورد نیاز بدن را تأمین می کند.

مکمل های ویتامین A ، روی و آهن را به تنهایی مصرف نکنید و از سبزیجات و میوه هایی که به طور طبیعی حاوی این ویتامین ها هستند استفاده کنید.

برای جلوگیری از بیماری کرونا ، از سالاد یا سبزیجات در کنار هر وعده غذایی استفاده کنید اگر به دلیل مشکلات گوارشی قادر به خوردن سبزیجات خام نیستید  آنها را بخارپز بخورید.

افراد بالای 12 سال برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود باید هر ماه یک مکمل 50،000 واحدی ویتامین D مصرف کنند. در کودکان 2 تا 12 ساله ، مصرف مکمل ویتامین D 50،000 واحد هر دو ماه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و از بیماری کرونا جلوگیری می کند.

میوه ها و سبزیجات مفید در روزهای کرونایی

بیشتر بخوانید» 19 راهکار موثر برای داشتن ریه سالم که باید بدانید!

غذاهایی که باید در روزهای کرونایی دور آن خط بکشیم؟

در طی اپیدمی کرونا از غذاهای کم چرب ، کم نمک و کم قند استفاده کنید. غذاهای چرب و پر نمک با تضعیف سیستم ایمنی بدن ، احتمال ابتلا به بیماری کرونا را افزایش می دهند.

1.مصرف زیاد مواد قندی و شیرین با تحریک سیستم ایمنی بدن خطر ابتلا به کرونا را بیشتر می‌کنند، به جای استفاده از نوشابه‌های گازدار، آب میوه‌های صنعتی که قند افزوده دارند و نوشیدنی‌های شیرین، از دوغ یا ماءالشعیر‌های بدون قند و عرقیات خانگی کم شیرین استفاده کنید.

2.فست فودها مانند پیتزا ، سوسیس و غذاهای کنسروی را که سرشار از سدیم و نمک هستند و می توانند به سیستم ایمنی بدن آسیب برسانند ، محدود کنید. تا شانس گرفتن تاج را کاهش دهید.

3.به جای خوردن میان وعده های چرب ، نمک زیاد (مانند آجیل و دانه های نمک) و شیرین (مانند شیرینی ها ، شکلات ها ، بیسکویت ها و نوشیدنی های شیرین شده با شکر) در حین قرنطینه در منزل ، میوه های تازه و فصلی بخورید.

4.سس های چرب را که معمولاً سرشار از نمک و شکر هستند  محدود کنید. خوردن غذاهای پرچرب ، نمک و شیرین خطر ابتلا به بیماری کووید19 را افزایش می دهد.

5.انواع نوشیدنی ها و آب میوه های صنعتی ، آب نبات ها ، شکلات ها ، نوشیدنی های شیرین مانند شربت ، مربا و انواع شیرینی های حاوی مقادیر زیادی قند هستند زیاده روی نکنید.

میوه و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات مفید در روزهای کرونایی

1.از سبزیجات و گیاهان فصلی مانند شلغم ، کدو ، کلم ، گل کلم و هویج که سرشار از ویتامین C و A هستند استفاده کنید و سالاد خود را با چاشنی هایی مانند سرکه ، آب ، آب لیمو ، آب پرتقال و سبزیجات معطر سرو کنید.

2.برای تقویت سیستم ایمنی بدن روزانه میوه های فصلی مانند مرکبات را که سرشار از ویتامین C هستند بخورید. یک یا دو نارنگی متوسط ??نیاز روزانه به ویتامین C را تأمین می کند.

3.سعی کنید دو سوم بشقاب خود را به سبزیجات و حبوبات اختصاص دهید.

4.تا آنجا که ممکن است ، روزانه ماست ، پنیر و شیر کم چربی بخورید.

5.حبوبات منبع خوبی از پروتئین ، ویتامین ها و مواد معدنی است. بنابراین در وعده های اصلی غذایی روزانه غلات سبوس دار بخورید. غذا خوردن یک نیاز حیاتی است ، اما خوردن غذاهای سالم یک هنر است.

میوه و سبزیجات

بیشتر بخوانید» طرز تهیه شربت لیمو در خانه + ویدیو

میان وعده های مفید در روزهای کرونا

1.به جای نان‌های سفید از نان‌هایی که سبوس بیشتری دارند استفاده کنید.

2.حبوبات و غلات دارای مقدار پروتئین بالایی هستند. بهتر است برنج را بیشتر با حبوبات مانند لوبیا پلو ، عدس پلو ، ماش پلو ، لوبیای چشم بلبلی با پلو ، یا عدس یا ماش همراه با نان بخورید تا ارزش غذایی پروتئین گوشت را به بدن برساند.

3.ادویه های با طعم ویتامین C مانند لیمو یا پرتقال تازه را به غذاهای حاوی حبوبات (عدس و لوبیا) اضافه کنید.

4.با مصرف شیر غنی شده با ویتامین D بخشی از نیاز بدن به این ویتامین برآورده می شود.

5.در رژیم روزانه خود از سیر ، زنجبیل و پیاز استفاده کنید. این سه ماده مغذی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند.

6.تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین و انواع مواد مغذی است. فقط توجه داشته باشید که بهتر است تخم مرغ را بجوشانید و به صورت کاملا جوشانده و پخته شده بخورید و از جوشاندن ، عسل یا نصف شدن آن خودداری کنید.

میوه و سبزیجات

هشدار کرونا برای افراد با اضافه وزن بالا

  • افرادی که اضافه وزن دارند بیشتر از افراد دیگر به بیماری کرونا مبتلا می شوند. مراقب وزن خود باشید.
  • با کاهش مصرف قند و شیرینی از دیابت و چاقی جلوگیری کنید.
  • برای تشویق کودکان و نوجوانان به فعالیت بیشتر در طول روز در خانه ، در گروه با اعضای خانواده ورزش کنید.
  • در طول اپیدمی کرونا ، برای فعالیت بدنی منظم و ورزش در خانه برنامه شخصی داشته باشید.
  • برای جلوگیری از اضافه وزن هنگام اپیدمی کرونا ، در خانه با کودکان خود بازی های فعال انجام دهید.
  • برای جلوگیری از چاقی کودکان ، کودکان را در تماشای تلویزیون ، کار و بازی با کامپیوتر محدود کنید.
  • هنگام خرید ، به دنبال شاخص های رنگ غذا باشید ، زیرا آنها به شما می گویند مقدار نمک ، شکر و چربی در محصول وجود دارد.
  • توجه به علائم رنگی مواد غذایی در محصولات غذایی خرید سالم و سیستم ایمنی قوی تری را برای جلوگیری از بیماری کرونا تضمین می کند.
بیشتر بخوانید« موثرترین راه ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن کدامند؟

توصیه های مهم تغذیه ای در طول روزهای کرونایی

  • کمبود آب بدن خطر بیماری کرونا را افزایش می دهد ، بنابراین روزانه 6 تا 8 لیوان آب بنوشید.
  • از هیچ وعده غذایی صرف نظر نکنید زیرا این باعث ضعف سیستم ایمنی بدن می شود.
  • کمبود خواب سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند. خواب هفت تا نه ساعت در روز به بزرگسالان توصیه می شود. کودکان بسته به سنشان به 8 تا 14 ساعت خواب نیاز دارند.
  • هیچ غذایی به تنهایی نمی تواند معجزه کند تحت تأثیر شایعات در مصرف برخی از مواد غذایی یا نوشیدنی ها زیاده روی نکنید تنوع و تعادل را در رژیم خود حفظ کنید.
  • غذاهای خریداری شده را به روش سالم تهیه و مصرف کنید و به جای سرخ کردن از روش های بخارپز یا جوش استفاده کنید.
  • دیابت ، فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی خطر بیماری کرونا  را افزایش می دهد سعی کنید با رعایت رژیم غذایی مناسب این بیماری ها را کنترل کنید.

سخن آخر»

همانطور که میدانید  در شرایطی که برای زدن واکسن کرونا بسیار کند از سایر کشورها هستیم باید به مراقبت های بیشتر و دقیق تری برای خود و اطرافیان باشیم با تقویت سیستم ایمنی در شرایطی که کرونایی ( به امید تمام شدن این ویروس در کل جهان) رعایت نکات گفته شده بسیار اهمیت دارد.